
Rik Pols
Copywriter“Ik vind het leuk om die puzzel boven tafel te krijgen en met de juiste woorden het antwoord te vinden.”
Het is ontzettend leuk om te schrijven, maar het is nóg leuker als je ideeën tot leven komen in een animatie of film! De uitdaging is om opdrachtgevers te verrassen, vind ik. Net wat meer, net wat anders, net iets originelers bieden dan gevraagd. Regelmatig blijkt al tijdens de briefing, dat achter de oorspronkelijke opdracht een heel andere vraag verborgen zit. Ik vind het leuk om die puzzel boven tafel te krijgen en met de juiste woorden het antwoord te vinden. Van jongs af aan ben ik gefascineerd door communicatie. Waarom kun je van sommige merken houden en van andere walgen? En welke rol speelt de marketeer daarin?
Waar zit je passie voor het werk wat je doet?
Ik denk dat mijn ultieme drijfveer is dat ik graag anderen help. En toevallig heb ik een goed analytisch vermogen én een ‘vlotte pen’ zoals mijn leraar Nederlands zei. Dus help ik anderen graag door goed te luisteren en te analyseren welk verhaal ze nu eigenlijk willen vertellen. Vervolgens giet ik die informatie in een mooie vorm.
Door welk project of welke film ben je dit werk gaan doen?
Het filmpje dat ik – toen nog als communicatieadviseur bij ABAB – maakte met Dheva. Dheva was toen 8 jaar oud en deed mee aan Holland’s Got Talent. Op de vraag wat zij later wilde worden, antwoordde ze bloedserieus: accountant. En ik dacht meteen: hier kunnen we wat mee.
Wat is je favoriete film?
Pulp Fiction is op afstand de beste film die ik ooit gezien heb en daarom ook de enige film die ik ontzettend vaak gezien heb. Ik denk meer dan vijftig keer. De dialogen zijn zo onwaarschijnlijk knap geschreven. Gestileerd en origineel en toch voelt het nooit gekunsteld.